Vrijdag 14 augustus

 

Wakker om 6:00u, op om 7:00u.  Buiten zie ik een paar wolken maar de zon schijnt ook.  Rond 7:45u trok ik al met m’n koffer naar beneden.  Ik zette deze ergens veilig weg, achter de receptie, en dan ging ik eten. 

Ik wist dat ik vandaag niet mocht treuzelen aan het ontbijt … Ik had mijn rugzak al aan en m’n kop koffie op mijn tafel gezet waarna ik eten was gaan halen … en toen ik terugkwam had een koppel mijn tafel “gereserveerd” (zij hadden er ook een kop koffie op gezet).  Jammer voor hen maar ik zat hier echt wel eerst.  En iedere andere dag zou ik het niet zo erg gevonden hebben om nog op zoek te moeten gaan naar een andere tafel, maar vandaag heb ik daar echt geen tijd voor.

Na het ontbijt betaalde ik bij de receptie de drank die ik uit de koelkast op m’n kamer genomen had.  Ik heb 2 flesjes water, 2 flesjes appelsap en 2 flesjes cola leeggedronken en dat heeft me in totaal 200 Kronen (8,45 euro) gekost.

8:30u … Dag Hotel Praha, ik heb me bij jullie thuis gevoeld.  Als het kan dan kom ik zeker nog een keertje terug.  In de herfst, als alle bladeren van de bomen vallen, moet het hier erg mooi zijn.  Dus wie weet, als Corona het toelaat, tot in november van 2021 !

 

Het was weer lekker koffer-sleuren om van de straat tot aan de boot te geraken.  Ik nam de overzet van 8:45u (kostprijs 40 Kronen, ofwel 1,69 euro). Om 9:00u stond ik, na weer koffer-sleuren – maar dit keer trapje op, op het perron van Schöna.  Ruim op tijd voor de trein van 9:35u.  O ja, bijna vergeten … ik zal dat verdomde gordijn maar weer opzetten zeker ? In Duitsland zijn mondmaskers op de trein verplicht.

Op mijn oorspronkelijke reisschema zou ik pas 2 uur later vertrekken.  Gezien de vertraging die ik op de heenreis opgelopen heb wilde ik echter liever vroeger vertrekken, want als er onderweg vertraging zou komen waardoor ik in Frankfurt mijn geplande trein zou missen dan zou ik pas kot in de nacht in Antwerpen Centraal aankomen.  De kans dat ik dan geen tram meer zou hebben naar Linkeroever was te groot om dit te riskeren.  En aangezien ze mij bij Happy Rail verzekerd hadden dat ik ook een andere trein zou mogen nemen besloot ik dus om vandaag 2 uur vroeger naar huis te vertrekken.

Deutsche Bahn heeft, zoals ik al eerder in dit verslag schreef, een hele handige app voor op de gsm.  Ik besloot eens te checken hoe het gesteld was met de treinen die ik vandaag zou moeten nemen.  En daar vloog mijn plan om vroeger thuis te zijn al vlotjes het raam uit … De trein Frankfurt – Brussel die ik vandaag had willen nemen die was al helemaal volzet !  Dus zelfs zonder vertragingen onderweg ga ik vandaag vrij laat in Antwerpen arriveren.  Vertrek dan al 2 uur vroeger … Dan kan ik beter langer op mijn aansluitende trein wachten in Leipzig … dan heb ik tenminste mijn gereserveerde zitjes op de trein Leipzig – Frankfurt nog.

M’n trein kwam netjes op tijd in Schöna aan en arriveerde ook mooi op tijd (10:28u) in Dresden.  Na lang zoeken vond ik, zoals mij beloofd was door Dirk, inderdaad een lift.  Deze bevond zich helemaal in een uithoek van het grote station.  Tof als je genoeg tijd hebt om over te stappen – niet zo handig als je je moet haasten.  Ik had gelukkig wel genoeg tijd om van perron 14 naar perron 3 te geraken.  En dan miste ik nog bijna m’n aansluitende trein van 11:23u.  Er verscheen een trein op het perron … maar ik bleef braaf op het perron zitten omdat dit volgens het mededelingenbord een trein naar Keulen was.  Totdat ik besefte dat die trein langs Leipzig passeert. Dom dom …

Om 12:00u kwam de kaartjesknipper in de trein langs.  En die vertelde me dat ik eigenlijk later op de dag had moeten rijden, ik zat volgens mijn ticket niet op de juiste trein.  Dat wist ik ook wel, maar hadden ze me bij Happy Rail niet verteld dat ik ook een andere trein mocht nemen ? Of bedoelden ze op een andere dag maar niet op een ander tijdstip ? Hoe het ook zij : ik zit op de trein, hij kan me er moeilijk uit smijten.  En ja, ik zal in Leipzig zeker de juiste trein nemen.  Cross my heart.

Aankomst in Leipzig om 14:18u.  Wat een gigantisch station, zeg.  En lange perrons ! ‘k Ging eerst maar eens kijken waar ik straks mijn trein moet nemen.  Door de handige manier waarop op elk perron aangegeven staat hoe lang elke trein is en waar de verschillende wagons van die bepaalde trein zich bevinden kon ik inschatten waar ik ongeveer zou moeten opstappen.  Wat bleek ? Mijn zitplaats is bijna aan het uiteinde van het lange perron.

Ik kocht me vervolgens eerst iets om te knabbelen, heb dat buiten het station op een bankje opgegeten … en dan restte er nog zoveel tijd dat ik wat ben gaan rondkuieren in Leipzig zelf.  Ik ken de stad een klein beetje, omdat ik hier al 2 keer ben geweest op een daguitstap tijdens de Verhoeven-reis “Thuringen en Leipzig”.  Tot aan de markt, daar een beetje gaan zitten rusten en dan terug naar het station. Het is beter dan niets …

Op de trein zelf bleek mijn gereserveerde plaats weer een plaats aan het raam te zijn waar helemaal geen raam was.  Het valt op dat al mijn gereserveerde plaatsen aan het raam dit soort zitplaatsen zijn.  Ik heb zo’n donkerblauw vermoeden dat je, als je lang op voorhand plaatsen reserveert, steeds van die (in mijn ogen minderwaardige) zitplaatsen krijgt.  ‘t Zal er wel iets mee te maken hebben dat die ruim op voorhand gereserveerde zitplaatsen ook de hele goedkope tickets zijn, zeker ? Je wil goedkoop ? Kan, maar dan krijg je wel zitplaatsen met zicht op een muur.

17:44u, aankomst in Frankfurt.  Het is opnieuw een flinke wandeling om van het ene perron naar het andere te geraken (als je geen gebruik wil maken van de trappen wegens koffergesleur).  Met ongeveer 3 kwartier overstaptijd was dat gelukkig geen probleem.  M’n aansluiting naar Brussel Centraal vertrok pas om  18:29u.

In Keulen ben ik een zetel naar voor geschoven.  De vermelding dat die zitplaats gereserveerd was was toch al verdwenen en de trein was bijna leeg.  Het zou al moeten lukken dat er op dit moment nog iemand dat zitje zou komen opeisen.  Nu kon ik tenminste door een écht raam naar buiten kijken …  Zo’n muur, daar zie je zo weinig door hé …

Allee, het heeft vandaag nog lang geduurd … we moesten in Keulen wachten wegens een technisch probleem op de lijn.  Waar heb ik dat nog gehoord ? Als het geen storing op de trein zelf is, dan is het wel op de lijn.  Al een geluk dat het maar een vertraging van 5 minuten was.

In Brussel had ik maar 11 minuten tijd om van spoor 5 naar spoor 11 te geraken. Geen tijd dus om op zoek te gaan naar een lift of een roltrap.  De trein naar Antwerpen was netjes op tijd en om 22:24u stond ik dan in het centraal station.

Ooooo, die kakmuziek in de Antwerpse metro … dat heb ik nu es NIET gemist sé.  Blij dat ik om 22:35u op de tram kon stappen.  Op Linkeroever bleek de roltrap nog steeds (of al terug ?) stuk te zijn.  Geweldig ! 90 trappen zeulen met een zware koffer en dat masker op mijn t**t.  Tegen 23:00u was ik thuis, ’t was weer een lange dag.  Mijn bedje riep. Slaapwel !

Maak jouw eigen website met JouwWeb